Waiblingen, 2017-04-25 | Företagets pressmeddelande
”STIHL-gruppens omsättning ökade med 6,6 procent till 3,46 miljarder euro under 2016 – ett nytt rekord under företagets 90-årsjubileum. Om växelkurserna hade legat kvar på föregående års nivå hade omsättningstillväxten i själva verket varit 9,5 procent”, säger STIHLs styrelseordförande Dr. Bertram Kandziora vid företagets presskonferens om balansräkningen. ”Vi accelererar utvecklingen av nya sladdlösa elverktyg och kommer samtidigt att fortsätta att vara ledande inom bensindriven teknik.” STIHL använder de möjligheter som Industri 4.0 och digitaliseringen erbjuder för att ytterligare förbättra kundnyttan. STIHL kommer att presentera nya teknologier och uppkopplade produkter under 2018. "Trenden går mot den smarta trädgården", sa Dr. Kandziora. ”Jämfört med förra året förväntar jag mig en fortsatt mycket högre efterfrågan under 2017 – särskilt för våra sladdlösa elverktyg.” STIHL planerar betydande investeringar för att stödja tillväxten, särskilt i sitt tyska moderbolag. ”Vi söker just nu cirka 100 nya medarbetare för att fylla tjänster på moderbolaget, särskilt inom områdena trådlös teknik, elektronik, IT och uppkopplade produkter.”
Omsättningstillväxten under 2016 drevs av betydligt högre enhetsförsäljning. Återigen var den nordamerikanska marknaden den viktigaste tillväxtmotorn. Även i Västeuropa ökade efterfrågan markant, delvis tack vare den framgångsrika marknadslanseringen av det sladdlösa strömsystemet COMPACT. Den ryska marknaden återhämtade sig något. STIHL uppnådde också betydande intäktsökningar på den tyska marknaden under det senaste året. Denna utveckling har även fortsatt under första kvartalet 2017. Styrelsens ordförande betonade: ”De nya produkterna och den efterfrågan de genererar har avsevärt överträffat våra förväntningar, vilket visar att STIHL-kvaliteten är högt rankad i alla pris- och kundsegment.” STIHLs säljbolag kunde vinna marknadsandelar i många länder. "På så sätt befäster vi vår konkurrensposition ytterligare", säger Dr. Kandziora.
Styrelsens ordförande förväntar sig en ytterligare tillväxttakt under säsongen 2019, eftersom STIHL-gruppen också kommer att sälja hela produktlinjen från trädgårdsredskapstillverkaren VIKING exklusivt under varumärket STIHL. ”Gräsklippare, som tidigare endast har funnits tillgängliga från VIKING och som kommer att säljas under varumärket STIHL från och med 2019, är den klassiska instegsprodukten på marknaden för trädgårdsredskap.” Integreringen till ett enda varumärke – det världskända varumärket STIHL – gör det möjligt för oss att göra våra sladdlösa system ännu mer attraktiva för kunderna.”
Globala investeringar (209 miljoner euro) översteg återigen avskrivningarna (151 miljoner euro). Investeringarna fortsatte att vara främst inriktade på företagets produktions- och logistikanläggningar samt utveckling av nya produkter. ”STIHL-gruppens soliditet ligger kvar på en hög nivå på 70,5 procent.” Detta är en viktig grund för vårt familjeägda företags oberoende och vår strategis långsiktiga inriktning. Dessutom gör denna sunda finansiella struktur det möjligt för oss att finansiera alla investeringar från våra egna likvida tillgångar”, förklarade Dr. Kandziora. Ökningen av enhetsförsäljningen resulterade också i en ökning av antalet anställda. Antalet anställda i den globala koncernen ökade med 4,7 procent till 14 920 vid årets slut.
Under det senaste räkenskapsåret ökade omsättningen i det tyska moderbolaget, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, med 2,4 procent och nådde för första gången en miljard euro. Exportkvoten ligger kvar på föregående års nivå, på 88,9 procent. Den högsta intäktstillväxten noterades i EU och Nordamerika. Investeringarna uppgick till totalt 70 miljoner euro och var, liksom tidigare år, högre än avskrivningarna. Investeringsmedel allokerades huvudsakligen till byggprojekt, produktionsanläggningar och IT-verksamhet. Det tyska moderbolaget kommer också att se stora investeringar under de kommande åren. I slutet av 2016 ökade antalet anställda i moderbolaget med 4,3 procent till 4 366. Dr. Kandziora: "Vi planerar att avsevärt öka personalstyrkan i det tyska moderbolaget." Just nu har vi fler än 100 lediga tjänster – mestadels för förstklassiga experter. Vi ser detta ökande antal anställda som en investering i framgångsrik långsiktig affärsutveckling. Denna rekrytering stärker vår tillväxtpotential.”
”STIHL har utvecklat en omfattande digitaliseringsstrategi”, förklarade Dr. Kandziora. ”För oss är digitalisering ett sätt att skapa ytterligare kundfördelar. Detta kan vara tydligt i våra produkters egenskaper, i interaktionen med kunder eller i nya affärsmodeller.” Industri 4.0-komponenter och delsystem har använts i STIHLs världsomspännande produktionsnätverk sedan en tid tillbaka; intelligenta system och processer är sammankopplade med varandra över hela världen. Samarbetande robotar används också. Dr. Kandziora: ”Vi kommer också att utnyttja de växande möjligheterna för ytterligare processoptimering som digitaliseringen erbjuder.”
På STIHL pågår omfattande utvecklingsprojekt som syftar till nätverksbyggande av produkter under namnet ”Smart Connected”. Idag är det redan möjligt att styra VIKING iMow robotgräsklippare via en app. De nya projekten går långt bortom detta och rör sig mot en ”smart trädgård”. Som alltid ligger fokus för dessa utvecklingar på kunden. Till exempel får användare av STIHL elverktyg information i realtid på sina smartphones om driftstid, förbrukning eller optimal användning. Även centraliserad registrering av geolokaliseringar för enskilda elverktyg är möjlig. Faktum är att de möjligheter som digitaliseringen erbjuder kommer att utnyttjas i större utsträckning, inte bara för själva produkterna, utan även för service hos återförsäljare. Styrelsens ordförande, dr. Kandziora sa: ”Vi arbetar hårt med intelligenta teknologier så att vi kan presentera våra kunder nya digitala applikationer från STIHL inför säsongen 2018.”
För att accelerera digitala projekt och snabbare föra innovativa affärsmodeller fram till marknadsmognaden deltar STIHL i ACTIVATR-programmet som drivs av Pioniergeist, ett företag baserat i Stuttgart. ACTIVATR sammanför erfarna startup-grundare med innovationsorienterad personal från etablerade företag. ACTIVATR är avsett att producera innovativa idéer som antingen stannar inom STIHL eller är oberoende aktiva på marknaden i nya startups som STIHL investerar i. På tre månader utvecklade det tvärvetenskapliga teamet av grundare idéer för två nya affärsmodeller. Dessa idéer kommer att förfinas ytterligare under årets lopp, så att konkreta produkter och tjänster kan utvecklas. Det finns också andra nya idéer på gång just nu.
I januari 2017 förvärvade STIHL-gruppen en andel i GreenIQ. Denna israeliska startup specialiserar sig på utveckling och distribution av nätverksprodukter för trädgårdsapplikationer, såsom bevattning och belysning. ”Detta kommer att accelerera våra aktiviteter inom digitalisering och uppkopplade produkter, såsom utvecklingen av vår egen STIHL Smart Garden Hub”, säger Dr. Kandziora.
Flera nya produkter kommer att lanseras på marknaden i vår: Utöver det sladdlösa PRO-systemet kommer STIHL HSA 94 R för trimning och STIHL HSA 94 T för trimning – båda tysta och högpresterande professionella sladdlösa häcksaxar. Även STIHL FSA 130 professionella röjsåg med antingen cykelhandtag eller omslutande handtag kommer att lanseras. Detta utökar det modulära sladdlösa strömsystemet för professionella tillämpningar till mer än 20 elverktyg. Utbudet av prisvärda sladdlösa elverktyg i instegssegmentet kommer också att få några nyheter: En häcksax, grästrimmer och lövblås, alla med integrerat batteri. Andra produkter har lanserats sedan början av året, såsom den bensindrivna stångsekatören STIHL HT 56 CE i instegsmodell.
"Vi arbetar hårt och erbjuder ett allt bredare utbud av sladdlösa produkter, och vi gör det utan att kompromissa ens med en millimeter på våra bensindrivna produkter", sammanfattade Dr. Kandziora. "Vårens nyheter är ett bevis på detta." STIHL COMPACT sladdlösa motorsåg kommer att utökas med en andra högpresterande motorsåg för underhåll av grönområden och enklare hantverksuppgifter: STIHL MSA 140 C-BQ motorsåg. Den drivs av ett utbytbart 36V litiumjonbatteri som är kompatibelt med alla andra elverktyg i detta modulära sladdlösa system. Förutom motorsågar inkluderar systemet en häcksax, röjsåg, lövblås och gräsklippare.
STIHL har lanserat STIHL MS 462 CM bensindrivna motorsåg som är utformad för professionellt skogsarbete i medelstora och täta bestånd. Dess motorvikt på endast sex kilogram gör den till den lättaste högpresterande sågen i sin slagvolymklass (70 kubikcentimeter). Det optimerade M-Tronic motorstyrningssystemet och ett förbättrat motorkoncept ger denna professionella såg hög effekt och utmärkt acceleration – ”med andra ord, mer nöje och prestanda under arbetet”, säger Dr. Kandziora. Redan innan elverktyget lanserades på marknaden gjorde det intryck på innovationsmässan inför demopark-mässan: Demoparkens expertpanel tilldelade STIHL MS 462 CM silvermedaljen för sin låga vikt.
VIKING kommer också att bidra med ytterligare en produkt till STIHL COMPACT sladdlösa elsystem: MA 235 gräsklipparen. Med sina kompakta verktygsmått, ergonomiska monokomforthandtag, en klippbredd på 33 centimeter och en vikt på endast 14 kilogram är MA 235 den perfekta partnern för små trädgårdar med gräsytor på upp till 200 kvadratmeter.
STIHL TIMBERSPORTS®-serien kommer att arrangeras i Hamburgs hamn den 20 maj. Om Champions Trophy tävlar världens åtta bästa idrottare mot varandra i fyra discipliner på yxa och såg, i en utslagsturnering. Denna tävling kräver inte bara maximal muskelkraft och teknik från idrottarna, utan också en extrem uthållighetsnivå – den anses vara det tuffaste formatet inom sportskogshuggning. Dagen innan möter de bästa unga idrottarna varandra i rookie-VM i Hamburg. Den internationella säsongsfinalen, STIHL TIMBERSPORTS® World Championships, kommer att äga rum i Lillehammer, Norge den 3 och 4 november.