Waiblingen, 2017-09-19 | Företagets pressmeddelande
STIHL-koncernens omsättning under innevarande år ökade med 11,9 procent till 2,7 miljarder euro under perioden januari till augusti. Om växelkurserna hade varit oförändrade hade tillväxten varit 10,7 procent. "Vi accelererar vår tillväxtkurs med denna tvåsiffriga ökning." Vi har uppnått en oproportionerligt stark ökning av försäljningen av sladdlösa produkter, i synnerhet”, förklarade STIHLs styrelseordförande Dr. Bertram Kandziora vid företagets höstpresskonferens i Waiblingen. Han betonade: ”Vi har styrkan att fortsätta växa starkt och vill utöka vårt tekniska ledarskap.” STIHL forskar och utvecklar för närvarande inte bara intensivt inom områdena sladdlös teknik och uppkopplade produkter, utan vill också sätta nya standarder för bensindrivna produkter. ”För närvarande arbetar vi på världens första motorsåg med elektroniskt styrd bränsleinsprutning”, rapporterade styrelseordföranden. Ytterligare världspremiärer från företagsgruppen inkluderar kapmaskinen STIHL TS 440 med integrerad QuickStop-kaphjulsbroms och den intelligent nätverksanslutna robotgräsklipparen VIKING iMow TeaM.
Den amerikanska marknaden och Västeuropa var de viktigaste tillväxtmotorerna för STIHL-gruppen under årets första åtta månader. Detta kan främst tillskrivas den starka efterfrågan på sladdlösa produkter – från både hushålls- och professionella användare. ”Tillväxten i enhetsförsäljningen inom segmentet för trådlösa enheter har varit oproportionerligt hög och ligger i tresiffrigt intervall”, kommenterade Dr. Kandziora. "Men vi är fortfarande starka även inom bensindrivna bilar." Vi ser en tvåsiffrig procentuell tillväxt i försäljningen här.” Den ryska marknaden har stabiliserats och det har skett en betydande ökning av enhetsförsäljningen. En betydande intäktsökning har också uppnåtts i Asien. STIHLs styrelseordförande sammanfattade: ”Efter rekordintäkterna förra året inledde vi den nya säsongen med tillförsikt.” Våra förväntningar överträffades faktiskt och vi har vunnit marknadsandelar världen över.” Ökningen av intäkterna ledde till fler anställda. Antalet anställda i koncernen ökade med 3,6 procent till 15 222.
Även den tyska marknaden fortsatte sin tillväxt. Enhetsförsäljningen av STIHL- och VIKING-produkter ökade markant. "Vi är glada över att se återupplivningen på motorsågsmarknaden." Verksamheten med sladdlösa elverktyg och VIKING iMow robotgräsklippare visade en särskilt dynamisk utveckling. Med blicken mot hösten 2017 är vi övertygade om att vi kommer att fortsätta vår tillväxt med nya produkter, attraktiva kampanjer och fortsättningen av "Supersågveckorna" i november”, förklarade Dr. Kandziora.
Det tyska moderbolaget ANDREAS STIHL AG & Co. KG:s omsättning ökade med 13,4 procent jämfört med föregående år till 760,56 miljoner euro. Antalet anställda ökade med 7,8 procent till 4 583. Den 31 augusti var personalstyrkan 3 526 i Waiblingen, 304 i Ludwigsburg, 686 i Prüm-Weinsheim och 67 i Wiechs am Randen. På grund av företagets starka tillväxt har 81 visstidsanställda fått tillsvidareanställningar under innevarande år. ”Vi förväntar oss att vårt behov av kompetent personal kommer att öka i takt med digitaliseringen och utvecklingen av nya produkter och affärsmodeller”, sa styrelseordföranden. Till exempel kommer cirka 170 vakanser enbart inom områdena batterier, elektronik, IT och uppkopplade produkter att tillsättas på moderbolaget inom en snar framtid.
"För att utnyttja de möjligheter som digitaliseringen erbjuder oss omorganiserar vi vår struktur." Förutom en helt ny digitaliseringsavdelning har vi till exempel avsevärt utökat utvecklingsteamet, skapat positioner för "smarta lösningar" inom projektledning och bildat agila team – allt i syfte att utveckla produkter och tjänster som erbjuder våra kunder ett konkret mervärde, säger Dr. Kandziora.
VIKING utvecklar uppkopplade produkter och presenterade en världspremiär på demopark-mässan i juni: iMow-teamet. Detta svärmkoncept gör det möjligt att sammankoppla och styra upp till tio MI 632 M robotgräsklippare med en enda app. "Intelligent programvara kopplar samman robotgräsklipparna via ett molnsystem för att bilda ett iMow TeaM." För första gången någonsin gör detta det möjligt för användare att klippa stora gräsytor som fotbollsplaner, golfbanor, parker och utomhuspoolområden med flera robotgräsklippare samtidigt, förklarade Dr. Kandziora. De smarta robotgräsklipparna återgår automatiskt till en dockningsstation om det regnar eller batterinivån är låg.
Dessutom deltar STIHL i startupprogrammet ACTIVATR. I det här programmet arbetar erfarna startup-grundare i små team med innovativ personal på STIHL för att utveckla nya digitala affärsidéer. "Denna nya samarbetsform bär redan frukt:" Freiheit GmbH grundades i juni”, rapporterade Dr Kandziora. Startupföretaget syftar till att erbjuda team som ofta är ute i fält ett enkelt sätt att samarbeta och dokumentera. Den utvecklade mjukvarulösningen kommer att vara kommersiellt tillgänglig i slutet av oktober och kommer att göra det enklare för särskilt handelsföretag att lagra operativ information på ett säkert och välstrukturerat sätt på en central plats. Detta gör det möjligt att snabbt och riktat hämta viktig information, även under resande fot.
Dessutom investerar STIHL i utökning av nätverk och expertis. I maj investerade man i High-Tech Gründerfonds (HTGF), som är den största såddfonden för finansiering av unga teknikföretag i Tyskland. Fonden är bred vad gäller de sektorer den täcker – från robotik och sakernas internet till energifrågor, medicinsk teknik till bioteknik, kemi till programvara och e-handelsplattformar. ”Vår investering innebär att vi får en överblick över utvecklingar och trender inom startup-scenen och kan stödja unga, innovativa företag.” Dessutom innebär det att vi har möjlighet att inleda samarbeten med startups”, förklarade styrelseordföranden.
Från och med 2019 kommer hela VIKINGs produktsortiment att distribueras under varumärket STIHL. Dr. Kandziora: ”Om vi tittar på den breda produktportföljen och mängden enskilda komponenter och reservdelar blir det snabbt tydligt att omprofileringen är en enorm uppgift.” Vi kommer därför att genomföra varumärkesbytet steg för steg och gradvis ställa om produktsortimentet till STIHL.” Det börjar med VIKINGs sladdlösa gräsklipparserie, som kommer att finnas tillgänglig under varumärket STIHL redan från och med säsongen 2018. Batterierna i gräsklipparna är kompatibla med produkter i de sladdlösa systemen STIHL COMPACT och PRO. Det här innebär att varumärkesbytet accelererar vår totala tillväxt inom sladdlösa produkter”, förklarade styrelseordföranden.
Företaget förväntar sig att varumärkesbytet kommer att leda till en avsevärd ökning av enhetsförsäljning och intäkter, vilket också ytterligare kommer att stärka VIKING Langkampfen-anläggningen i Österrike. ”Langkampfen kommer att fortsätta vara en viktig del av STIHLs globala produktionsnätverk och spela en viktig roll som monteringsanläggning”, betonade STIHLs styrelseordförande. Som ett kompetenscentrum för markstyrda trädgårdsredskap kommer fabriken att tillverka och utveckla produkter tillsammans med moderbolaget. Dr. Kandziora: ”Vi planerar redan vägen framåt för ytterligare tillväxt och kommer därför att utöka Langkampfen-anläggningen.” Det första spadtaget för byggnadsutbyggnaden i Österrike äger rum den 29 september.
Fler nya STIHL- och VIKING-produkter för hushålls- och professionella användare
Världsmästerskapet i STIHL TIMBERSPORTS®-serien återvänder till Lillehammer: Den internationella säsongsfinalen i den främsta klassen i skogshuggarsport äger rum i Håkons Hall den 3 och 4 november. Mer än 100 idrottare från över 20 länder kommer att vara där för att tävla i lag- och individuella grenar, i hopp om att bli krönta till de bästa av de bästa. Den regerande världsmästaren i de individuella grenarna är den exceptionella nyzeeländska atleten Jason Wynyard, medan "Chopperoos" från Australien kommer att försvara sin titel i laggrenarna. Tyskland kommer att representeras i den individuella tävlingen av Robert Ebner från Baden-Württemberg.