Waiblingen, 2017-01-26 | Företagets pressmeddelande
Från och med 2019 kommer STIHL Group att marknadsföra hela trädgårdsredskapstillverkaren VIKINGs produktsortiment exklusivt under varumärket STIHL. Övergången gör det möjligt för företaget att koncentrera all försäljnings- och marknadsföringsverksamhet på ett varumärke. STIHLs styrelseordförande Dr. Bertram Kandziora motiverade detta steg med att säga: ”Vi kommer att kunna utnyttja den befintliga försäljnings- och intäktspotentialen hos den nuvarande VIKING-produktlinjen under det mer kända globala varumärket STIHL mer effektivt – och göra det internationellt.” Till skillnad från den globala aktören STIHL fokuserar VIKING för närvarande på den europeiska marknaden. Varumärkesbytet öppnar upp för global försäljning av VIKING-produktlinjen på medellång sikt.
Eftersom de två premiummärkena har produktportföljer som kompletterar varandra, förblir det övergripande produktsortimentet oförändrat och kommer även att utvecklas för att möta kundernas behov i framtiden. ”Genom att integrera båda produktlinjerna i ett varumärke skapar vi enklare orientering och större transparens för att betjäna återförsäljare och kunder.” Dessutom utökar vi STIHL-varumärkets expertis inom produktportföljen”, framhöll Norbert Pick, styrelseledamot med ansvar för marknadsföring och försäljning. ”Kunnande, utvecklingskompetens och innovationsstyrka kommer att förbättras inom företaget, och kunderna kommer i slutändan att dra nytta av detta – i form av nya produkter och funktioner”, sa Pick.
Det kommande varumärkesbytet är ett strategiskt beslut som fattats med ett långsiktigt perspektiv. "Det finns tillräckligt med tid mellan nu och lanseringsdatumet 2019 för att säkerställa ett noggrant genomförande", sa Dr. Kandziora. STIHL-gruppen garanterar att bestämmelserna för VIKING-produkter gällande garantier, reservdelar och service fortsätter att gälla utan ändringar. Styrelsens ordförande Dr. Bertram Kandziora förklarade: ”Våra kunder kan också fortsätta att lita på beprövade återförsäljartjänster för sina köpta VIKING-elverktyg.”
År 2008 omorganiserade STIHL-gruppen produktlinjerna för varumärkena STIHL och VIKING och erbjöd alla VIKING handhållna elverktyg under varumärket STIHL. Resultatet blev en betydande ökning av försäljningen inom dessa produktgrupper.
VIKING är en ledande tillverkare av högkvalitativa trädgårdsredskap som har varit en del av STIHL-gruppen sedan 1992. Produktportföljen för detta premiummärke inkluderar gräsklippare, robotgräsklippare, åkgräsklippare, vertikalskärare, trädgårdskomposter och jordfräsar. De säljs via specialiserade serviceföretag. VIKING GmbH, med säte i Langkampfen, Österrike, är redan en viktig tillverkningsanläggning för STIHLs sladdlösa produkter. VIKING har 450 anställda. ”Med detta varumärkesbyte stakar vi ut vägen framåt för ytterligare global tillväxt inom STIHL-gruppen.” Även Langkampfen-anläggningen kommer att gynnas av detta. Inte bara kommer alla jobb att behållas, utan arbetsstyrkan kommer faktiskt att utökas ytterligare, förklarade VIKINGS VD Dr. Peter Pretzsch och STIHLs styrelseordförande Dr. Bertram Kandziora.