Waiblingen, 2019-09-17 | Företagets pressmeddelande
STIHL-gruppen hade en omsättning på 2,8 miljarder euro under perioden januari till augusti 2019. Detta motsvarar en tillväxt på 6,1 procent jämfört med samma period föregående år. Om effekterna av fluktuerande växelkurser hade exkluderats hade tillväxten varit 4,8 procent. "Ökningen är främst ett resultat av starkare efterfrågan på dyrare produkter." Den totala enhetsförsäljningen utvecklades mindre dynamiskt. Ändå lyckades vi öka marknadsandelarna ytterligare inom bensinsegmentet”, förklarade STIHLs styrelseordförande Dr. Bertram Kandziora vid företagets presskonferens den 17 september.
Försäljningen av sladdlösa elverktyg ökade med tvåsiffriga tal, medan efterfrågan på bensindrivna produkter minskade något. ”Även om vi inte kompromissar med en millimeter när det gäller utvecklingen av bensindrivna elverktyg, accelererar vi samtidigt vårt arbete med sladdlösa produkter”, betonade Dr. Bertram Kandziora. Verksamheten påverkades negativt av ogynnsamma väderförhållanden under det senaste året, där vissa viktiga regioner upplevde extremt höga temperaturer och mycket lite nederbörd, samt av den svåra globala ekonomiska situationen och handelshinder. "Många återförsäljare hade fortfarande fullt lager från föregående år. Därför var orderstockningen för i år ganska måttlig, sa direktionsordföranden.
"Sammantaget uppnådde vi under första halvåret endast en liten ökning av enhetsförsäljningen på grund av utmanande ramvillkor. Den försvagade globala ekonomin, ökande handelsrestriktioner och fortfarande oklara Brexit-regler är inte direkt fördelaktiga för vår verksamhet. Det finns dock en viss skillnad från detta på enskilda marknader”, rapporterade Dr. Kandziora. Västeuropa, liksom Östeuropa exklusive Ryssland, redovisade positiv tillväxt. Här var enhetsförsäljningen av sladdlösa produkter särskilt betydande, även om bensinprodukter också bidrog till denna utveckling. Lägre försäljning i Ryssland berodde främst på höga lagernivåer jämfört med föregående år. Detta beror på den torra sommaren 2018, tillsammans med fortsatt svag köpkraft. Enhetsförsäljningen på den nordamerikanska marknaden låg något över föregående års nivå. För STIHL-gruppen är Afrika en tillväxtmarknad med långsiktiga utsikter – men för närvarande ligger den på en mycket låg nivå i absoluta tal. Företaget avser att ytterligare intensifiera sina försäljningsaktiviteter i Latinamerika. År 2020 öppnade STIHL ett eget försäljningsbolag i Peru. Per den 31 augusti 2019 uppgick antalet STIHL-anställda världen över till 16 823.
Trots de fortsatta effekterna av torkan 2018 redovisade STIHL högre omsättning på den tyska marknaden under årets första åtta månader jämfört med samma period förra året. "Det är uppmuntrande att se tillväxt i enhetsförsäljningen av sladdlösa elverktyg och bensindrivna motorsågar." Enhetsförsäljningen av STIHL iMOW robotgräsklippare och högtryckstvättar ökade också. Inför hösten är vi övertygade om ytterligare tillväxt om väderförhållandena är till vår fördel och med stöd av attraktiva reklamkampanjer”, förklarade Dr. Kandziora. Den tyska marknaden försörjs av STIHL-försäljningsbolaget i Dieburg, Hessen, som firade sitt 50-årsjubileum i augusti. Företaget har vuxit snabbt de senaste åren: STIHL Dieburgs omsättning har ökat med 60 procent sedan den senaste utbyggnaden av logistikanläggningen 2009. Mot bakgrund av denna fortsatta tillväxt och de ökande kraven på den tyska marknaden investerar STIHL mer än 25 miljoner euro i att utöka anläggningen och bygga en ny logistikbyggnad som ska tas i bruk i slutet av 2020.
Omsättningen för det tyska moderbolaget ANDREAS STIHL AG & Co. KG ökade med 2 procent till 816 miljoner euro. Antalet anställda ökade med 1,5 procent. Per den 31 augusti 2019 hade moderbolaget 5 032 anställda. Av det totalt arbetar 3 564 i Waiblingen, 381 i Fellbach, 258 i Ludwigsburg, 757 i Weinsheim och 72 i Wiechs am Randen. "Våra anställda är grundläggande för vår verksamhets framgång." Därför investerar vi kraftigt i frivilliga personalförmåner för vår personal och i utbildning och vidareutbildning på moderbolaget”, säger Dr. Kandziora. År 2019 ökade företaget antalet praktikanter från 187 till 210. STIHL har också utökat sitt duala studieprogram med de nya ämnena datavetenskap och digital företagsledning.
Med hänvisning till affärsutsikterna sa Dr. Kandziora sammanfattade: "I vår strategiska planering utgår vi från ytterligare tillväxt på lång sikt." Mot bakgrund av ökande konkurrens, en försvagad global ekonomi och globala handelskonflikter är vi bara försiktigt optimistiska, särskilt om de kortsiktiga utsikterna. I Tyskland söker STIHL kvalificerade medarbetare inom områdena elektroteknik och telekommunikation, informationsteknik, mjukvaru-/hårdvaruutveckling, batteri- och produktutveckling samt IT. Moderbolaget har för närvarande cirka 350 lediga tjänster. När det gäller produktionen förväntar sig företaget inte att anställa någon ny personal inom det området i Tyskland i år.
Digital transformation, den ökande betydelsen av sladdlösa produkter och nya kundkrav för e-handel är aktuella frågor för många företag. Även industrin för motoriserade trädgårds- och skogsredskap går igenom en period av dramatisk förändring. Dr. Kandziora: ”Vi har förberett oss för denna omvandling med betydande investeringar i personalutbildning samt trådlös teknik, elektronik och robotteknik.” Vi kommer att fortsätta driva denna strategi framåt och optimera den.” STIHL planerar också att genomföra ett antal åtgärder inom försäljnings- och produktpolicyn. Från och med nästa vår kommer företaget till exempel att erbjuda sina kunder på den tyska marknaden en bekväm webbutik för beställning av produkter på sin webbplats www.stihl.de. Återförsäljarna kommer även fortsättningsvis att vara personliga kontaktpunkter för kunderna och ge råd, instruktioner och service. ”Utöver detta kommer vi att ytterligare optimera STIHLs produkter, processer och service för att vara rustade för de utmaningar som förändrade ramvillkor medför”, säger STIHLs styrelseordförande.
”För att möta våra kunders mångfacetterade behov på bästa möjliga sätt kommer vi att fortsätta att koncentrera oss på en portföljmix av bensindrivna och sladdlösa verktyg”, förklarar Dr. Kandziora. ”Även om vi inte kompromissar med en millimeter när det gäller utvecklingen av bensindrivna elverktyg, accelererar vi samtidigt vårt arbete med sladdlösa produkter.” Flera nya produkter presenterades på STIHLs presskonferens som ägde rum som en del av den internationella STIHL-mediedagen:
”STIHL är ett av de varumärken som entusiasmerar människor och inspirerar känslor över hela världen. ”STIHL har etablerat en ny varumärkesbutik för att stärka detta band”, förklarade STIHLs styrelseordförande. I de sju kollektionerna – Heritage, Home, Urban, Wild Kids, Nature, Timbersports Fan och STIHL Fan – hittar kunder och fans individuellt designade textilier, träleksaker, historiska modeller och samlarobjekt. I princip är inga av artiklarna standardprodukter, utan specialtillverkade för STIHL Brand Shop. Artiklarna är tillgängliga från auktoriserade återförsäljare och även online på www.stihl- markenshop.de. Tidigare var tillgängligheten endast tillgänglig i Tyskland och Österrike, men har nu utökats till andra länder.
Världseliten i STIHL TIMBERSPORTS®-serien kommer att samlas i Tjeckiens huvudstad Prag den 1 och 2 november för att tävla i den internationella finalen i extremsportserien om 2019 års världsmästartitlar. Det regerande laget och de individuella världsmästarna från Australien kommer att kämpa för att behålla sina toppositioner och försvara dem mot stark konkurrens från Europa och utomlands. Tjeckiens huvudstad Prag kommer att vara värd för STIHL TIMBERSPORTS®-världsmästerskapen för första gången 2019, i den extraordinära och imponerande arenan i det historiska Industripalatset.