Waiblingen, 2020-04-28 | Företagets pressmeddelande
STIHL-gruppen uppnådde en omsättning på 3,93 miljarder euro under räkenskapsåret 2019. Det motsvarar en ökning med 4 procent jämfört med föregående år (3,78 miljarder euro). Om man exkluderar valutakurseffekterna skulle intäktstillväxten ha varit cirka 2,7 procent. STIHLs styrelseordförande Dr. Bertram Kandziora förklarade vid företagets årliga presskonferens: "Trots ett flertal utmaningar under det senaste året har vi kunnat redovisa ökade intäkter i koncernen." Samtidigt har spiralformade handelskonflikter, en försvagad global ekonomi och ogynnsamma väderförhållanden satt sina spår. Dessutom har det funnits en ökande trend att ersätta bensindrivna produkter med sladdlösa batteriprodukter. Medan försäljningen av batteriprodukter ökade, minskade efterfrågan på bensinprodukter. Sammantaget sett var försäljningen stabil. Årets första kvartal har redan påverkats negativt av den globala spridningen av COVID-19. ”Efter en mycket bra januari och februari var första kvartalet i nivå med förra årets resultat. Eftersom återförsäljare har stängts ner i ett antal länder antar vi att det kommer att bli en märkbar nedgång under andra kvartalet. Men vi är fortsatt optimistiska på medellång sikt, säger STIHLs styrelseordförande. ”Som ett familjeägt företag bär vi ett betydande ansvar gentemot våra anställda under coronakrisen.” Det innebär att vi strävar efter att säkra jobben och, så långt det är möjligt, fortsätta att driva produktionslinjer och leverera till våra återförsäljare – naturligtvis i nära samarbete med hälsovårdsmyndigheterna och i enlighet med strikta och föreskrivna skyddsåtgärder i fabrikerna. Vi har trots allt också ett ansvar gentemot våra mer än 53 000 återförsäljare och miljontals kunder”, sa Dr. Kandziora.
Under 2019 presenterade de enskilda marknaderna en mycket varierande bild. Försäljningen utvecklades gynnsamt i Väst- och Östeuropa, exklusive Ryssland. Nordamerika, som har varit STIHL-gruppens tillväxtmotor i många år, redovisade en liten nedgång. Denna trend beror främst på det kalla och våta vädret i början av trädgårdssäsongen. I Asien uppnådde företaget en liten ökning av enhetsförsäljningen. Särskilt Indien utvecklades mycket gynnsamt och uppvisade tvåsiffrig tillväxt. Enhetsförsäljningen i Afrika, där företaget har ett dotterbolag i Sydafrika och sedan 2017 ett andra dotterbolag i Kenya, ligger på samma nivå som föregående år. ”Vi utökade STIHL-återförsäljarnätverket ytterligare förra året.” Kunder kan nu vända sig till fler än 53 000 återförsäljare över hela världen för att köpa STIHL-produkter och få pålitlig professionell rådgivning och teknisk service, säger Dr. Kandziora.
Antalet anställda i koncernen minskade med 2,3 procent jämfört med samma tidpunkt föregående år. Per den 31 december 2019 hade STIHL totalt 16 722 anställda.
Det tyska moderbolaget, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, uppnådde en måttlig ökning av intäkterna under 2019, på 0,8 procent till 1,21 miljarder euro (föregående år: 1,2 miljarder euro). En förändring i produktmixen bidrog också till detta. Under det gångna året såldes till exempel fler produkter med högre värde än året innan. Å andra sidan minskade enhetsförsäljningen för moderbolaget. ”Trots detta fortsätter det familjeägda företaget STIHL att ha en stark position i Tyskland”, säger Dr. Kandziora. Investeringarna under 2019 uppgick till 134 miljoner euro (föregående år: 124 miljoner euro). Huvuddelen av investeringarna avsattes till utbyggnaden av logistikcentret i Ludwigsburg, utökning av produktionslogistikcentret i Waiblingen-Neustadt, modernisering av grundarbolagets huvudkontor och uppbyggnaden av STIHL Brand World i Waiblingen.
Personalstyrkan hos ANDREAS STIHL AG & Co. KG ökade med 1,9 procent jämfört med föregående års rapporteringsdatum. Per den 31 december 2019 var 5 090 personer anställda i moderbolaget. Av den totala andelen anställda var 3 626 i Waiblingen, 247 i Ludwigsburg, 395 i Fellbach, 755 i Weinsheim och 67 i Wiechs am Randen.
Det första kvartalet i år påverkades hårt av globala åtgärder för att begränsa coronaviruspandemin. STIHL inledde året med ökad försäljning och intäkter, men spridningen av coronaviruset hade en negativ inverkan på verksamheten från och med mars. STIHL förväntar sig en total minskning av enhetsförsäljningen under 2020. På grund av den mycket dynamiska situationen är effekterna av åtgärder för att motverka pandemin dock ännu inte förutsägbara med någon säkerhet. ”Tack vare vår höga grad av flexibilitet kan vi reagera snabbt på förändringar på marknaden.” Vi är fortsatt optimistiska på medellång och lång sikt, säger Dr. Kandziora. När coronakrisen är över förväntar sig STIHL att marknaderna återigen ska ta fart och att försäljningen ökar. "Ändå står vi inför ett antal utmaningar som måste hanteras: Förutom att fortsätta verksamheten medan betydande restriktioner påverkar produktion och försäljning under pandemin, måste vi hantera den ökande konkurrensen inom batterisegmentet. Dessutom kan svaga globala ekonomiska förhållanden förväntas under 2020. För att hantera dessa utmaningar har vi initierat ett antal projekt för att öka effektiviteten och spara kostnader inom företaget. STIHL har redan klarat av ett antal kriser sedan grundandet för mer än 90 år sedan. Jag är övertygad om att vi också kommer att övervinna denna världsomfattande coronaviruskris. Och jag vill uttryckligen tacka våra anställda för deras enorma engagemang, efterlevnaden av absolut nödvändiga säkerhetsåtgärder för att undvika spridning av coronaviruset och det utmärkta samarbetet i gruppen”, betonade Dr. Kandziora.
Under första halvåret har STIHL presenterat ett antal nya produkter inom batteri-, bensin- och digitalsegmenten.
Lagom till starten av utomhussäsongen finns den nya kollektionen nu tillgänglig i STIHLs online-brandshop på www.stihl-markenshop.de. Kunder och fans av märket hittar allt som värmer hjärtana hos sanna STIHL-entusiaster – från exklusivt designade textilier och tillbehör till träleksaker och historiska modeller och fanartiklar. Populariteten för detta koncept demonstreras bland annat av det faktum att universalförvaringslådan "Contra Lightning" fick Reklamgåvopriset 2020 i kategorin specialdesign.
Även skogshuggarsporter påverkas av de nuvarande åtgärderna för att bekämpa coronaviruset. Av denna anledning har alla planerade evenemang i STIHL TIMBERSPORTS® Extreme Sport Series fram till slutet av juni – inklusive World Trophy som är planerad till slutet av maj i Wien – officiellt ställts in. Beroende på hur situationen utvecklar sig kommer ett beslut om resten av den internationella säsongen att fattas på ett välgrundat och ansvarsfullt sätt. Detta gäller även för världsmästerskapen i Sverige som är planerade till början av november.