Waiblingen, 2020-04-28 | Företagets pressmeddelande

STIHL Group uppnår omsättningstillväxt under 2019 och är fortsatt optimistisk på medellång sikt

  • Coronakrisen: Familjeföretag tar ansvar gentemot anställda
  • Expansion av e-handel: STIHL lanserar egen webbutik i Tyskland. Bensin, batteri, digitalt: Nya produkter presenterade i produktsegment

STIHL-gruppen uppnådde en omsättning på 3,93 miljarder euro under räkenskapsåret 2019. Det motsvarar en ökning med 4 procent jämfört med föregående år (3,78 miljarder euro). Om man exkluderar valutakurseffekterna skulle intäktstillväxten ha varit cirka 2,7 procent. STIHLs styrelseordförande Dr. Bertram Kandziora förklarade vid företagets årliga presskonferens: "Trots ett flertal utmaningar under det senaste året har vi kunnat redovisa ökade intäkter i koncernen." Samtidigt har spiralformade handelskonflikter, en försvagad global ekonomi och ogynnsamma väderförhållanden satt sina spår. Dessutom har det funnits en ökande trend att ersätta bensindrivna produkter med sladdlösa batteriprodukter. Medan försäljningen av batteriprodukter ökade, minskade efterfrågan på bensinprodukter. Sammantaget sett var försäljningen stabil. Årets första kvartal har redan påverkats negativt av den globala spridningen av COVID-19. ”Efter en mycket bra januari och februari var första kvartalet i nivå med förra årets resultat. Eftersom återförsäljare har stängts ner i ett antal länder antar vi att det kommer att bli en märkbar nedgång under andra kvartalet. Men vi är fortsatt optimistiska på medellång sikt, säger STIHLs styrelseordförande. ”Som ett familjeägt företag bär vi ett betydande ansvar gentemot våra anställda under coronakrisen.” Det innebär att vi strävar efter att säkra jobben och, så långt det är möjligt, fortsätta att driva produktionslinjer och leverera till våra återförsäljare – naturligtvis i nära samarbete med hälsovårdsmyndigheterna och i enlighet med strikta och föreskrivna skyddsåtgärder i fabrikerna. Vi har trots allt också ett ansvar gentemot våra mer än 53 000 återförsäljare och miljontals kunder”, sa Dr. Kandziora.

Världsmarknaderna visar olika trender under 2019

Under 2019 presenterade de enskilda marknaderna en mycket varierande bild. Försäljningen utvecklades gynnsamt i Väst- och Östeuropa, exklusive Ryssland. Nordamerika, som har varit STIHL-gruppens tillväxtmotor i många år, redovisade en liten nedgång. Denna trend beror främst på det kalla och våta vädret i början av trädgårdssäsongen. I Asien uppnådde företaget en liten ökning av enhetsförsäljningen. Särskilt Indien utvecklades mycket gynnsamt och uppvisade tvåsiffrig tillväxt. Enhetsförsäljningen i Afrika, där företaget har ett dotterbolag i Sydafrika och sedan 2017 ett andra dotterbolag i Kenya, ligger på samma nivå som föregående år. ”Vi utökade STIHL-återförsäljarnätverket ytterligare förra året.” Kunder kan nu vända sig till fler än 53 000 återförsäljare över hela världen för att köpa STIHL-produkter och få pålitlig professionell rådgivning och teknisk service, säger Dr. Kandziora.
Antalet anställda i koncernen minskade med 2,3 procent jämfört med samma tidpunkt föregående år. Per den 31 december 2019 hade STIHL totalt 16 722 anställda.

Tyska marknaden uppåt och med nytt online-erbjudande

  • 2019 överträffar föregående års nivå
    Under räkenskapsåret 2019 uppnådde STIHL en måttlig ökning av enhetsförsäljning och intäkter på den tyska marknaden trots de bestående effekterna av torkan 2018. ”Vi är glada över att se en tillväxt i försäljningen av sladdlösa verktyg och högtryckstvättar”, förklarade STIHLs styrelseordförande. Om innevarande räkenskapsår sa han: "2020 började positivt." Vi har kunnat rapportera betydande intäktsökningar fram till mars.”
  • Expansion av e-handel: Lansering av STIHLs webbutik tidigarelagts. Lanseringen av STIHLs webbutik (www.stihl.de) på den tyska marknaden tidigarelades till den 20 mars 2020. Nu kan nästan alla STIHL elverktyg beställas online för leverans direkt till kundens dörr. Detta nya e-handelserbjudande stärker också positionen för att betjäna återförsäljare. ”När en kund gör ett köp i den nya STIHL-webbutiken kommer de också att rekommenderas en närliggande återförsäljare som lokal personlig kontaktperson som kan erbjuda professionell rådgivning och service som vanligt.” För att tillhandahålla dessa tjänster får den lokala återförsäljaren en betalning från STIHL vid köptillfället”, betonade Dr. Kandziora.

STIHLs moderbolag: Måttlig ökning av intäkter och höga investeringar under 2019

Det tyska moderbolaget, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, uppnådde en måttlig ökning av intäkterna under 2019, på 0,8 procent till 1,21 miljarder euro (föregående år: 1,2 miljarder euro). En förändring i produktmixen bidrog också till detta. Under det gångna året såldes till exempel fler produkter med högre värde än året innan. Å andra sidan minskade enhetsförsäljningen för moderbolaget. ”Trots detta fortsätter det familjeägda företaget STIHL att ha en stark position i Tyskland”, säger Dr. Kandziora. Investeringarna under 2019 uppgick till 134 miljoner euro (föregående år: 124 miljoner euro). Huvuddelen av investeringarna avsattes till utbyggnaden av logistikcentret i Ludwigsburg, utökning av produktionslogistikcentret i Waiblingen-Neustadt, modernisering av grundarbolagets huvudkontor och uppbyggnaden av STIHL Brand World i Waiblingen.
Personalstyrkan hos ANDREAS STIHL AG & Co. KG ökade med 1,9 procent jämfört med föregående års rapporteringsdatum. Per den 31 december 2019 var 5 090 personer anställda i moderbolaget. Av den totala andelen anställda var 3 626 i Waiblingen, 247 i Ludwigsburg, 395 i Fellbach, 755 i Weinsheim och 67 i Wiechs am Randen.

STIHL är fortsatt optimistiska på medellång och lång sikt

Det första kvartalet i år påverkades hårt av globala åtgärder för att begränsa coronaviruspandemin. STIHL inledde året med ökad försäljning och intäkter, men spridningen av coronaviruset hade en negativ inverkan på verksamheten från och med mars. STIHL förväntar sig en total minskning av enhetsförsäljningen under 2020. På grund av den mycket dynamiska situationen är effekterna av åtgärder för att motverka pandemin dock ännu inte förutsägbara med någon säkerhet. ”Tack vare vår höga grad av flexibilitet kan vi reagera snabbt på förändringar på marknaden.” Vi är fortsatt optimistiska på medellång och lång sikt, säger Dr. Kandziora. När coronakrisen är över förväntar sig STIHL att marknaderna återigen ska ta fart och att försäljningen ökar. "Ändå står vi inför ett antal utmaningar som måste hanteras: Förutom att fortsätta verksamheten medan betydande restriktioner påverkar produktion och försäljning under pandemin, måste vi hantera den ökande konkurrensen inom batterisegmentet. Dessutom kan svaga globala ekonomiska förhållanden förväntas under 2020. För att hantera dessa utmaningar har vi initierat ett antal projekt för att öka effektiviteten och spara kostnader inom företaget. STIHL har redan klarat av ett antal kriser sedan grundandet för mer än 90 år sedan. Jag är övertygad om att vi också kommer att övervinna denna världsomfattande coronaviruskris. Och jag vill uttryckligen tacka våra anställda för deras enorma engagemang, efterlevnaden av absolut nödvändiga säkerhetsåtgärder för att undvika spridning av coronaviruset och det utmärkta samarbetet i gruppen”, betonade Dr. Kandziora.

STIHL presenterar nya produkter för 2020

Under första halvåret har STIHL presenterat ett antal nya produkter inom batteri-, bensin- och digitalsegmenten.

  • Nya batteriprodukter för privatpersoner och professionella användare
    I STIHL AK sladdlösa kraftsystem för privata trädgårdsägare och semiprofessionella användare erbjuder STIHL RLA 240 vertikalskärare två funktioner i ett verktyg tack vare sin vertikalskärningsvals och luftningsenhet. STIHL FSA 57 trimmer utlovar utmärkt ljudlös klippkraft och kan utrustas med antingen ett klipphuvud med tyst nylonlina (AutoCut C 3-2) eller polymerblad (PolyCut 3-2). Den behagligt tysta, kraftfulla och dessutom prisvärda lövblåsen STIHL BGA 57 kommer att lanseras på marknaden i sommar. Den gör det möjligt att rengöra ytor i bostadsområden snabbt och enkelt.
    Den mångsidiga busksaxen och grässaxen STIHL HSA 26 är ett nytt tillskott till STIHL AS sladdlösa system för privatpersoner. Utrustad med ett dubbeleggat buskklippningsblad samt ett tolv centimeter brett gräsklippningsblad är den ett idealiskt verktyg för att hålla buskar och gräs i form. Ett annat verktyg i denna batteriserie är den innovativa trädgårdssekatören STIHL GTA 26, som lanserades förra hösten och har varit mycket efterfrågad sedan dess.
    Det sladdlösa elsystemet STIHL AP, som främst är utformat för professionella användare inom trädgårds- och landskapsarkitektur samt kommuner, inkluderar nu gräsklipparen STIHL RMA 765 V med en klippbredd på 63 cm och lövblåsarna STIHL BGA 86 (15 newton blåskraft) och STIHL BGA 200 (21 newton).
    Det nya batteriladdarskåpet från STIHL, utvecklat tillsammans med Kesseböhmer, möjliggör laddning av upp till 20 STIHL-batterier samtidigt, inklusive över natten. Ett intelligent lasthanteringssystem säkerställer tillförlitligt att alla batterier är redo att användas nästa dag.
  • Världsledande inom bensinsegmentet
    Inom segmentet för professionella motorsågar levererar tredje generationens STIHL MS 261 CM med optimerad motor och nytt skärtillbehör 20 procent högre skärprestanda och gör det med en minskad totalvikt. Den har varit tillgänglig sedan början av april 2020. En världspremiär i samma segment är STIHL MS 400 CM. Det är den första motorsågen någonsin med en magnesiumkolv. Användningen av detta lätta material i kombination med en genomgående lätt konstruktion har resulterat i ett exceptionellt bra effekt/vikt-förhållande, på mindre än 1,5 kilogram per kW. Samtidigt möjliggör den nya komponenten ett maximalt motorvarvtal på 14 000 varv/min. Professionella användare inom skogsbruk kommer att uppskatta den extra prestanda som detta ger, särskilt vid kvistning. STIHL MS 400 CM är planerad att lanseras på den tyska marknaden hösten 2020, men den har redan fått mycket lovord. "Som ett erkännande av den innovativa tekniken bakom magnesiumkolven – som tillverkas i STIHLs egen gjutfabrik i Weinsheim (Eifel) – tilldelades STIHL första pris av Europäische Forschungsgemeinschaft Magnesium eV." (EFM) och International Magnesium Association (IMA) i kategorin magnesiumkomponenter i pressgjutningstävlingarna på Euroguss 2020-mässan”, säger Dr. sa Kandziora med nöje.
  • Ny uppkopplad app inom digitalt produktsegment
    STIHLs uppkopplade app för professionella användare är ny inom digitala produktsegment. Den kommer att finnas tillgänglig snart och erbjuder en snabb och koncis översikt över elverktygsdata, kommande underhållsdatum samt elverktygens senast kända plats. Dessutom kan användaren se vilka elverktyg som finns i omedelbar närhet.

STIHL Brand Shop med ny kollektion

Lagom till starten av utomhussäsongen finns den nya kollektionen nu tillgänglig i STIHLs online-brandshop på www.stihl-markenshop.de. Kunder och fans av märket hittar allt som värmer hjärtana hos sanna STIHL-entusiaster – från exklusivt designade textilier och tillbehör till träleksaker och historiska modeller och fanartiklar. Populariteten för detta koncept demonstreras bland annat av det faktum att universalförvaringslådan "Contra Lightning" fick Reklamgåvopriset 2020 i kategorin specialdesign.

STIHL TIMBERSPORTS® WM 2020 i Göteborg

Även skogshuggarsporter påverkas av de nuvarande åtgärderna för att bekämpa coronaviruset. Av denna anledning har alla planerade evenemang i STIHL TIMBERSPORTS® Extreme Sport Series fram till slutet av juni – inklusive World Trophy som är planerad till slutet av maj i Wien – officiellt ställts in. Beroende på hur situationen utvecklar sig kommer ett beslut om resten av den internationella säsongen att fattas på ett välgrundat och ansvarsfullt sätt. Detta gäller även för världsmästerskapen i Sverige som är planerade till början av november.

Din presskontakt

Du kanske också är intresserad av