India. Tankarna vandrar från väldoftande kryddor och färgglada saris till Himalayas toppar och Indiska oceanens kust. Med sitt alltmer mekaniserade jordbruk är det en spännande marknad som för närvarande utvecklas och expanderar snabbt. Vi träffar Parind Prabhudesai, VD för STIHLs försäljningsbolag i Indien, och pratar med honom om hans hemland.

Indien är ett land av mångfald och andlighet. Från Himalayas bergskedjor i norr till den vidsträckta kustlinjen i söder har Indien olika topografier, jordmånskulturer och typer av jordbruk. Jordbruket är dominerande här – indianerna har trots allt alltid varit kända som skickliga agronomer och handelsmän. Med mer än 1,3 miljarder invånare är det det folkrikaste landet i världen efter Kina och mer än 50 % av människorna här arbetar inom jordbruket eller någon av dess relaterade sektorer. Småskaliga jordbrukare och gränsbönder äger mindre än två hektar mark, vilket utgör 86,2 % av totalen. Det höga antalet potentiella arbetstagare innebär att arbetskraftskostnaderna är låga, och detta bromsar i sin tur avsevärt resultatet för denna viktiga och potentiella ekonomiska sektor. Mekaniseringen inom jordbruksindustrin har bara fått ordentliga framsteg på senare tid.

Parind Prabhudesai

”Med sin varierande topografi erbjuder Indien många möjligheter för våra fokusområden skogsbruk, jordbruk, trädgårdsodling och landskapsarkitektur”, förklarar Parind Prabhudesai, VD för STIHL Indien. Till skillnad från i Tyskland, USA eller Skandinavien måste han och hans team möta utmaningen att ungefär en tredjedel av alla indiska människor lever under fattigdomsgränsen. Den därmed sammanhängande låga köpkraften resulterar i en hög efterfrågan på prisvärda produkter. STIHL uppfyller just det kravet med till exempel röjsågen STIHL FS 230 och motorsågen STIHL MS 180. STIHL MH 710 jordfräs är ny på marknaden. Den indiska marknaden kännetecknas också av elverktyg för teodling och skörd, samt en efterfrågan på kombinationsverktyg som möter den säsongsbetonade efterfrågan på olika verktygstillbehör. Statliga subventioner gör det möjligt för småbrukare att köpa dessa elverktyg, förklarar Parind Prabhudesai.

18031_STIHL_Geschaeftsbericht_2019_0031.jpg

Parind Prabhudesai har varit VD för ANDREAS STIHL Pvt Ltd., Indien, med säte i Pune, sedan 2014. Platsen växer för närvarande – precis som marknaden i Indien. Det finns för närvarande fler än 1 600 STIHL-försäljningsställen över hela landet.

Märkesprodukter är efterfrågade: Deras robusthet, hållbarhet och goda arbetsresultat talar för sig själva. Dessutom subventionerar regeringen endast specificerade och vanligtvis högkvalitativa produkter: ”Målet är att säkerställa att varje jordbrukare är utrustad med rätt mekanism för att försörja sig och bidra till den totala ekonomin.”

Tack vare kombinationen av förbättrad teknik och ökande mekanisering, nya bevattningsalternativ och statligt stödd prispolitik upplever det indiska jordbruket nu tillfredsställande tillväxt. STIHL India följer noggrant branschen och deltar i särskilda kampanjer riktade till lantbrukare. ”Den här tiden är väldigt spännande och väldigt viktig för oss”, säger Parind Prabhudesai. För honom är den förändring som den indiska jordbruksindustrin just nu upplever nästan en revolution: En djupgående förändring av böndernas levnads- och arbetsvillkor.

STIHL stöder framgångsrikt utvecklingen av indiskt jordbruk med sina elverktyg.
Parind Prabhudesai
Parind Prabhudesai, VD för STIHL Indien

Av denna anledning handlar STIHL India inte bara om att sälja produkter, utan också om att utbilda potentiella nya kunder. De bör se och förstå det mervärde och stöd som maskiner och tekniska hjälpmedel kan erbjuda. Därför är STIHL India nu aktivt i hela landet. Med den specialdesignade roadshowen ”Parivartan Yatra” (på svenska ”The transformation journey”) besöker STIHL-återförsäljare även avlägsna områden och förklarar produkternas användningsområden med hjälp av videor, demonstrerar verktygen ute i fält och söker direkt kunskaps- och idéutbyte med lantbrukare. ”Dessutom hjälper samarbetet med olika jordbrukskooperativ oss att inspirera en större grupp människor för detta ämne.” Men sociala medier, internet och tv, sponsring av populära sportlag och specialombyggda skåpbilar används också i marknadsföringssyfte.

18033_STIHL_Geschaeftsbericht_2019_0032.jpg

Jordfräsar – som STIHL MH 710 – är populära bland indiska lantbrukare. Inköp av märkesvaror har nyligen subventionerats av staten. Detta gör det också enklare för småskaliga jordbrukare att köpa dem och driva dem ekonomiskt.

Vi känner till bönderna, odlingsförhållandena och vilken utrustning de behöver. Det är vår fördel.
PARIND PRABHUDESAI
Parind Prabhudesai, VD för STIHL Indien
18016_STIHL_Geschaeftsbericht_2019_0024.jpg

Förutom ris är vete det viktigaste livsmedlet som odlas i Indien. Landet är också en av världens största producenter av sockerrör, te och bomull. Kryddor är också en av de viktigaste jordbruksprodukterna.

Rush in Jodhpur market- India

Indien är färgstarkt. Det kan man se i de magnifika sarierna – och i det indiska köket. Spektrumet av smaker och färger sträcker sig från amchur, ett ljusgult pulver gjort av torkad grön mango, till bruna kanelstänger.

STIHL India har sitt huvudkontor i Pune sedan 2006. Staden i väster, inte mer än 150 kilometer från Mumbai, är känd för sina utbildningsinstitutioner och IT-parker och är hemvist för fler än 220 tyska företag. År 2019 påbörjades byggarbetet i Pune för att flytta in i en ny toppmodern byggnad. Denna investering är avsedd att utbilda säljpartners och specialiserade återförsäljare över hela landet, och att nå kunderna ännu mer effektivt och mer riktat. Det finns också tre regionala kontor och ytterligare lagerkapacitet i Delhi, Kolkata och Bengaluru så att STIHL-produkter kan erbjudas över hela landet. Dessutom kommer det att finnas anslutna utbildningsanläggningar där specialiserade återförsäljare kan få lämplig utbildning och direktkontakt med kunder är möjlig. Förutom bygg- och strukturutveckling har Parind Prabhudesai alltid varit mycket intresserad av marknadsundersökningsresultat för att bygga upp så mycket kunskap som möjligt om sina kunders behov. Olika studier används för att stödja produktlanseringar, identifiering av utvecklingspotential och utökning av försäljningsnätverket: ”Vi känner till bönderna, odlingsförhållandena och vilken utrustning de behöver.” Det är vår fördel.”

STIHL utnyttjar denna fördel i hela produktionsnätverket. Utvecklingen sker vid huvudkontoret i Tyskland, med kunskap om lantbrukarnas specifika behov och efterfrågan på kostnadseffektiva, robusta och högkvalitativa elverktyg. Resultatet är en serie produkter som är särskilt utformade för att möta behoven i nyligen industrialiserade länder. Elverktygen är prismedvetna och robusta; de kan också enkelt och smidigt repareras av ägaren och erbjuder mångsidig användning. Produkter som röjsågen STIHL FS 230 och kultivatorn STIHL BC 230 har utvecklats med djupgående förståelse för hela den asiatiska marknaden och tillverkas hos STIHL China i Qingdao och exporteras därifrån. ”Vi har övertygat kunder i Indien med denna portfölj som bygger på hela STIHL-gruppens expertis.”

1 | 4
DET INTERNATIONELLA STIHL-PRODUKTIONSNÄTVERKET
01
02
03
04
DET INTERNATIONELLA STIHL-PRODUKTIONSNÄTVERKET

TYSKLAND
UTVECKLING
av nyligen industrialiserade marknadsprodukter i Waiblingen.

KINA
TILLVERKNING
av specialverktyg som röjsågen STIHL FS 230 eller jordfräsen STIHL BC 230 i Qingdao hos STIHL Kina.

ASIEN
LEVERANS till hela den asiatiska marknaden.

INDIEN
DISTRIBUTION
genom distributionscentret i Pune och tre ytterligare lager i Delhi, Kolkata och Bengaluru samt 1 625 försäljningsställen.

DU KANSKE OCKSÅ VARA INTRESSERAD AV