Sedan juli har Brand World varit den senaste höjdpunkten på STIHL i Waiblingen. Få känner till anläggningen vid Rems flods strand lika väl som Hans Peter Stihl. Som son till företagets grundare Andreas Stihl växte han praktiskt taget upp på dess marker. Han satte sig ner med ”Blick ins Werk” för att diskutera sina tankar om den nya utställningen och den roll den spelar för STIHL.
Är du nöjd med det nya utseendet som byggnadsarbetet har gett anläggning 1?
HANS PETER STIHL: Jag är glad att det kompletta informationsutbudet gör mer än att bara visa upp STIHL-företaget självt. Vårt huvudmål med det varierade och breda utbudet på Brand World är att väcka besökarnas glädje när det gäller skog och trä. Genom att göra det vill vi också ge tyska skogar en plattform.
Vilka områden tycker du är särskilt vackra eller framgångsrika? Har du redan ett favoritställe?
HANS PETER STIHL: Jag är väldigt tekniskt lagd, så jag skulle förvänta mig att min favoritplats skulle vara där man kan se så mycket teknologi som möjligt. Så förmodligen nivå 1. För några år sedan lanserade vi den första motorsågen med elektronisk bränsleinsprutning, STIHL MS 500i. Att lära sig mer om bakgrunden till denna banbrytande innovation är mycket intressant för teknikentusiaster.
Vad betyder varumärkesvärlden enligt din åsikt för både företaget och STIHL-varumärket?
HANS PETER STIHL: STIHLs varumärkesvärld ger oss en utmärkt möjlighet att föra ut vårt synsätt på naturen och skogarna till en större publik. Även vi är trots allt intresserade av att göra så mycket som möjligt för friska skogar och deras bevarande. Genom att ha ett sådant unikt tillvägagångssätt för att levandegöra skogar och skogsbruk förmedlar varumärkesvärlden värdefull kunskap samtidigt som den visar upp den roll STIHL spelar i att ta hand om naturen.
Tack så mycket för att du pratade med oss, herr Stihl!