STIHL har erbjudit världens kraftfullaste serietillverkade motorsåg i över 30 år, i form av STIHL MS 880. Sedan kom EU 5-utsläppsstandarden och innebar att kraven för sågen var tvungna att ändras: En ny drivlina behövdes. Utvecklare och ingenjörer från fler än 25 avdelningar på STIHL satte igång. Resultatet är en professionell motorsåg som är oöverträffad i världen: The STIHL MS 881.
Det första steget i projektet var en noggrann inventering: Vilka komponenter kan behållas? Vilka behöver anpassas eller bytas ut helt? Testning med reducerat omfång belyste mörka fläckar. Men det slutade inte där. Utformningen av den nya sågen innebar utmaningar för alla inblandade: Många av serietillverkade komponenter, såsom handtag, hölje och filterkåpa, saknade 3D-modeller, och specialverktyg för tillverkning av plastdelarna fanns också bara tillgängliga som gamla 2D-bläckritningar.
”Eftersom designen på de gamla verktygen ofta inte var helt känd, var vi tvungna att ta fram nya CAD-modeller för vissa delar. Att skapa motsvarande 3D-dataposter baserade på tuschritningar var en ovanlig utmaning för oss alla, förklarar Daniel Martin, design och projektledning. Men det hårda arbetet lönade sig: De första konceptprototyperna låg redan inom målintervallet vad gäller prestanda och de avgasutsläppsvärdena som ställts in. Saker kan börja röra på sig. Efter två års utveckling och grundliga tester släpptes maskinen på marknaden i september 2020.
Tack vare sin nya design är STIHL MS 881 inte bara världens kraftfullaste motorsåg, den är också den enda i sin prestandaklass som uppfyller kraven i den nuvarande EU-utsläppsnorm. Proffsen är särskilt nöjda med detta, eftersom maskinen ofta används i mobila sågverk och för avverkning av tjockt virke. Felix Mohr, serielanseringsplanerare, minns att samarbetet mellan alla inblandade på STIHL också var fantastiskt: ”Det var bara möjligt att genomföra ett sådant här projekt på så kort tid eftersom vi alltid stöttade varandra och tog oss an svåra uppgifter tillsammans.”
Motorsågen kan endast uppfylla de strikta kraven i den europeiska EU5-utsläppsstandarden med hjälp av en avancerad drivlina med skiktat utsugssystem. Både kolven och cylindern på STIHL MS 880 var tvungna att bytas ut för att göra detta möjligt. ”Förutom drivningen har vi även optimerat många andra komponenter som ytterligare har förbättrat prestandan och väghållningen hos STIHL MS 881.” Det här arbetet innebar att vår pärla till produkt bevisade sitt värde i tester världen över från dag ett”, förklarar Dr. Ricardo Hojczyk, testkoordinator. Därför levereras STIHL MS 881 med totalt 50 nya komponenter.
Utvecklingsteamet för MS 881 motorsåg inkluderar (från vänster): Daniel Martin, design och projektledning; Igor Baschlykov, produktchef; Daniel Diepolder, funktionell motordesignutveckling och Dr. Ricardo Hojczyk, testkoordinering.
Men det gällde inte bara STIHL-anläggningen i Waiblingen. MS 881 är resultatet av ett nära internationellt samarbete.
| Plats | Uppgift |
| Tyskland Anläggning 1 (Waiblingen) | Tillverkning av vevaxel och vevstake |
| Tyskland Anläggning 2 (Waiblingen) | Utveckling, samordning, produktion, plastcenter, förmontering |
| Tyskland Anläggning 3 (Tengen) | Tillverkning av handtag |
| Tyskland Anläggning 4 (Weinsheim) | Tillverkning av pressgjutna delar |
| Tyskland Anläggning 6 (Waiblingen) | Slutmontering, förmontering, schemaläggning, kvalitet garanti |
| Tyskland Anläggning 7 (Ludwigsburg) | Packning | Tyskland Anläggning 8 (Fellbach) | Produkthantering, kontroll | Brasilien (São Leopoldo) | Cylinderproduktion | Kina (Qingdao) | Oljepumpsenhet |