Det bästa av två världar

I en testbås i D2 i Waiblingen testade de två utvecklarna sladdlösa och bensindrivna produkter.
I en testbås i D2 i Waiblingen testade de två utvecklarna sladdlösa och bensindrivna produkter.

Hybridutveckling hos STIHL: Det betyder att utvecklare samtidigt arbetar i den sladdlösa och bensindrivna världen. Det är ett tillvägagångssätt som kommer att bli allt viktigare under de kommande åren, på grund av den oundvikliga tekniska trenden mot sladdlösa elverktyg. För att utnyttja STIHLs välkända kraft för att förnya sig och ligga i framkant inom batteridrivna produkter, arbetar allt fler medarbetare med utveckling inom båda drivområdena. Hur är det att leva mellan världar? Max Ryssel (2/CYC) och Stefan Kaats (2/CYF-ka) ger en inblick.

I en ständigt föränderlig värld blir det allt viktigare att snabbt kunna anpassa sig till nya situationer – och det gäller även hos STIHL. I sitt dagliga arbete är medarbetarna inom utveckling vana vid att reagera flexibelt och snabbt på en mängd olika omständigheter, så att projekt slutförs säkert och i tid. ”Hybridutveckling” betyder just det: Snabb anpassning till det föränderliga projektlandskapet såväl som till den tekniska trenden mot sladdlösa enheter. Medarbetare som tidigare arbetat inom förbränningsmotorsektorn bidrar med sin mångåriga erfarenhet och expertis till utvecklingen av sladdlösa elverktyg.

Som Jochen Eichner (2/CRF), som själv arbetar med utveckling inom både sladdlösa och förbränningsmotorsegmentet, rapporterar: ”Detta ger en fördel både för slutkunder som vet att deras kvalitetskrav på STIHL-elverktyg uppnås genom samlad expertis, och för medarbetarna själva som kan utöka sin erfarenhetsrikedom genom att arbeta inom utveckling av sladdlösa elverktyg.” Många utvecklare arbetar redan i båda världarna. Detta gör det möjligt för STIHL att reagera flexibelt på extern miljöpåverkan och interna strategiska beslut.

Med ett brett utbud av vidareutbildningsåtgärder stöder företaget medarbetarnas inträde i utvecklingen av sladdlösa elverktyg – bland annat i samarbete med Esslingen University of Applied Sciences.

Max Ryssel (2/CYC) och Stefan Kaats (2/CYF-ka) rapporterar om sina erfarenheter från livet i sladdlösa och förbränningsmotorbaserade världar.

Max Ryssel (2/CYC) har arbetat inom funktionell utveckling på STIHL i tio år.

Inom vilka områden kan utvecklingen av sladdlösa produkter dra nytta av bensindrivna teknologier?

STEFAN KAATS: Inom förbränningsmotorsektorn har STIHL årtionden av expertis inom hur produkter framgångsrikt introduceras på marknaden. Dessutom är kraven och arbetsmetoderna gällande våra bensindrivna produkter mycket välkända och förstådda. Det är just detta som ger en god grund för design av högkvalitativa konsument- och professionella produkter inom den trådlösa sektorn.

Vilka är de största skillnaderna mellan utveckling av sladdlösa motorer och förbränningsmotorer?

MAX RYSSEL: Självklart grunderna i drivteknik och tillhörande krav och relationer. Systempåverkan och tekniska korseffekter är betydligt mer uttalade i förbränningsmotorer. Om jag ändrar något på motorn kan det till exempel påverka bullerutsläppen eller ha ytterligare effekter på hela systemet. Komponenterna i det övergripande systemet kan tydligare särskiljas hos sladdlösa elverktyg. Detta gör det också enklare att använda samma komponenter i olika produkter, vilket i vissa fall avsevärt förkortar utvecklingstiderna för trådlösa produkter.

Vilka tillgångar är användbara för någon som vill arbeta i den trådlösa världen?

MAX RYSSEL: När jag började skapade erfarenhet av projektledning, kunskap om elverktyg och applikationsteknik samt ett personligt nätverk en bra grund för mig. Jag kunde också återanvända mina befintliga specialistkunskaper för vissa arbetsområden. Dessutom hjälpte STIHLs interna utbildning ”Elteknik för ingenjörer”, som tagits fram i samarbete med Esslingens högskola, mig att komma in i världen av sladdlösa elverktyg. Även om det uppenbarligen inte ersätter en hel utbildning i elektroteknik.

Vilka är utmaningarna med att gå över till utveckling av trådlösa produkter?

STEFAN KAATS: Den största utmaningen när man först ger sig in i det här området är att bygga upp teknikspecifik kunskap. Den trådlösa produkten har uppenbarligen betydligt fler elektroniska komponenter och färre mekaniska transmissionselement. De tekniska kraven är också olika, till exempel inom området miljöpåverkan. Detta gör det utmanande och givande på samma sätt. Förutom att vi gick in i ett nytt teknologiskt område hade det också skett en omstrukturering av utvecklingsorganisationen och vi behövde bekanta oss med de nya ramvillkoren för utvecklingsprocessen.

Stefan Kaats (2/CYF-ka) arbetar inom området funktionell utveckling för produkter för landskapsvård, där han kan bidra med sin kunskap lika för båda drivteknologierna.

Vilka är för- och nackdelarna med "hybridutveckling"?

MAX RYSSEL: STIHL kan dra nytta av erfarna medarbetares expertis i båda världar och därmed flexibelt reagera på projekt- och strategikrav. Kunskapen och idéerna kompletterar varandra i denna process. Även om hybridtillvaron ibland innebär mindre tekniskt djup i produktgrupper på grund av det allt bredare spektrumet av uppgifter, kan du fortfarande positionera dig som en allroundare inom utveckling.

Hur lyckas du göra rättvisa åt båda världarna?

STEFAN KAATS: För att arbeta på hög nivå inom båda disciplinerna är det viktigt att kontinuerligt arbeta med och lära sig av projekt som använder båda teknologierna, både sladdlösa och bensindrivna produkter. Expertisöverföring mellan kollegor och förtroende för ett projekts specialister blir allt viktigare här.

Varför är det viktigt för dig att vara aktiv i båda världarna?

STEFAN KAATS: Min personliga entusiasm för tvåtaktsförbränningsmotorer är anledningen till att det är viktigt för mig att fortsätta vara en del av "bensinframgångssagan" i mitt jobb. Samtidigt ser jag även hybridrollen som en personlig möjlighet att vidareutveckla mig själv och lära känna nya teknologier och arbetssätt. Med sladdlösa produkter är jag särskilt fascinerad av det faktum att helt olika maskinbeteenden kan genereras med bara några få klick, genom att ändra värdena i elektroniken – till exempel via prestandakurvan, där en högre effekt kan definieras även vid låga hastigheter. Detta gör maskinen mycket kraftfull även vid låga hastigheter. Kombinationen ger mig möjlighet att ta mig an spännande och utmanande uppgifter dagligen och att utvecklas personligen.

DU KANSKE OCKSÅ VARA INTRESSERAD AV