Kvinnor på STIHL i Brasilien kan skriva ner olämpliga kommentarer på post-it-lappar.

"Mångfald är som att bjuda in någon till en fest; inkludering är som att be dem dansa" – detta har varit den viktigaste principen för STIHL Brasiliens mångfaldsprogram, "Programa Diversidade – STIHL para Todes" sedan 2019. Namnet kan översättas till något i stil med ”STIHL för alla”. Närvaron och inkluderingen på arbetsplatsen av kvinnor, personer med funktionsnedsättning och medlemmar av HBTQIA+-communityt, oavsett religion eller etnicitet, är av yttersta vikt och en del av vardagen på STIHL Brasilien.

OMFAMNA MÅNGFALD
Det brasilianska mångfaldsprogrammet är uppdelat i fyra olika delar, som arbetar hand i hand och var och en hanteras av olika medarbetargrupper: Kön, funktionsnedsättning, etnicitet, HBTQIA+. När programmet först lanserades deltog cirka 100 STIHL-anställda. Nu har den siffran redan stigit till 200. Syftet med programmet, som leds av HR-affärspartnern Andreia de Borba de Souza (BR/PHD-sb), är att belysa mångfald i arbetskraften och förändra människors syn på ämnet. ”Vi tror att detta har en positiv inverkan på företaget”, säger 36-åringen. ”Vi skapar en trygg och öppen miljö som förbättrar företagets uppfattning och positivt påverkar sökandet efter nya talanger och innovationsandan på STIHL.”

HR Business Partner Andreia de Borba de Souza

UTMANANDE MED CHOKLAD
Sedan 2019 har programmet organiserat ett antal aktiviteter och kampanjer i syfte att öka medvetenheten om de fyra grupperna. I november lades till exempel särskilt fokus på att fundera över frågor relaterade till etniskt ursprung. I år firade STIHL Brasilien kvinnomånaden runt internationella kvinnodagen den 8 mars. Alla kvinnliga anställda fick en chokladkaka med orden ”Tinha que ser mulher” tryckt på etiketten, vilket betyder något i stil med: "Det kunde bara ha varit en kvinna." Andreia de Borba de Souza förklarar anledningarna bakom kampanjen: ”Vi frågade våra kvinnliga anställda vilka fraser de hade stött på på grund av sitt kön, och vi fann att kvinnors förmågor avfärdas gång på gång, eller att deras kvinnlighet betonas i ett negativt sammanhang.”

Etiketten på chokladkakan var en form av provokation och en påminnelse till alla kvinnliga anställda om att vilken kvinna som helst kan vara lika intelligent och stark som vilken man som helst. ”Vi bjöd också in kvinnliga anställda från olika delar av företaget för att prata om att vara kvinna på STIHL och hur de utvecklats i sina karriärer”, förklarar chefen för mångfaldsprogrammet.

Eliane Barbosa Fortes

FÖRDELAR
"Jag är en multifunktionell operatör i motorfabriken", säger Lisandra Rech Faber (BR/UMO-re)
Hon ser sig själv som en förebild för kvinnor i fabriken som vill utveckla sina färdigheter. Eliane Barbosa Fortes (BR/ZFG-fe), en gjuterispecialist, deltog också i kampanjen: ”Jag är glad att mitt arbete uppmärksammas, eftersom jag vet hur mycket ansvar det innebär med de beslut jag fattar, och jag är glad att veta att de är de bästa för STIHL.”

AKTIVT FORMA FÖRÄNDRING
Förutom ”STIHL för alla” lanserades även ”Mångfaldsskolan” i Brasilien 2021. Detta interna projekt fokuserar på chefer och handledare, utbildar dem och ökar deras medvetenhet om en mängd olika mångfaldsfrågor. Hittills har ungefär två tredjedelar av alla chefer på STIHL Brasilien genomfört utbildningen. Vissa var skeptiska i början, och det är precis de rösterna Andreia de Borba de Souza vill börja med: ”Alla måste vara medvetna om vikten och relevansen av mångfald och lika möjligheter så att vi kan vara ett mångfaldigt företag.” Chefer har en särskilt avgörande roll att spela i att genomföra förändring.

Lisandra Rech Faber

Anställda som har deltagit i Mångfaldsskolan får ett färgglatt nyckelband som deras företags-ID kan fästas på. ”Alla bär nyckelbandet med stolthet”, tillägger de Borba de Souza. ”Feedbacken är nästan alltid positiv, och programmet åtnjuter universell acceptans i hela företaget.”

STIHL Brasilien har sedan dess blivit en del av ett nätverk av olika företag som har gått samman för att främja mångfald och lära av varandra. ”Det är viktigt att företag över hela världen fortsätter att söka efter sätt att främja mångfald och skapa en arbetsmiljö där alla upplever samma mängd uppskattning och respekt och kan nå sin fulla potential”, säger de Borba de Souza. Som de säger på STIHL Brasilien: "Vi vill be folk att dansa varje dag."

DU KANSKE OCKSÅ VARA INTRESSERAD AV